|
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2256 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Jak rozmawiać z dziećmi o takich wartościach jak poświęcenie, szacunek dla starszych, patriotyzm czy rycerskość, aby nie moralizować, a jednocześnie poruszyć i pokazać wagę problemu?! W klasie III mówiąc o średniowiecznych rycerzach i wartościach, jakie wyznawali jest po temu świetna okazja. Jest to również, jak się okaże, okazja do pysznej zabawy.
Ewa Hryszkiewicz Scenariusz lekcji w klasie III Blok tematyczny: Od króla do prezydenta Temat dnia : Rycerz i jego powinności. Wypowiedzi na temat postępowania i powinności rycerza na podstawie przeczytanych tekstów. Gromadzenie słownictwa wokół tematu dnia (cechy charakteru rycerza). Pisownia wyrazów z "rz" wymiennym typu: rycerz-rycerski. Porównywanie różnicowe ilorazowe – rozwiązywanie zadań tekstowych. Zabawa tematyczna "Pasowanie na rycerza". Cele:
- doskonalenie umiejętności formułowania spójnej wielozdaniowej wypowiedzi na temat postępowania rycerza;
- doskonalenie umiejętności redagowania notatki na podstawie przeczytanego tekstu;
- wdrażanie do czujności ortograficznej w pisowni wyrazów z "rz" (szczególnie "rz" wymiennym);
- kształtowanie umiejętności rozróżniania w zdaniu tekstowym określeń "o tyle więcej, mniej", "tyle razy więcej, mniej";
- doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadania tekstowego oraz poprawnego zapisu działania i odpowiedzi;
- kształtowanie właściwej – "rycerskiej" postawy wobec słabszych i potrzebujących pomocy;
- wdrażanie do współdziałania w grupach i kształtowanie poczucia współodpowiedzialności za efekty pracy grupy;
Materiały i środki dydaktyczne:
- Podręcznik i ćwiczenia "Ja, ty – my";
- Karta pracy z zadaniami tekstowymi "Rycerze";
- Plansze z nazwami cech rycerza do przypięcia na tablicę;
- Kolorowe tarcze dla każdego dziecka – 4 grupy (rody rycerskie);
- Ortograficzne karty pracy – zbiór wyrazów z lukami;
- Słowniki ortograficzne;
- Tarcza i piłeczki do rzucania, łyżki stołowe, centymetry krawieckie, spinacze i kostki do gry;
Przebieg zajęć:
- Przedstawienie samodzielnie wykonanych przez dzieci tarcz z herbem rodowym i wyjaśnianie narysowanych na nich symboli (praca domowa).
- Przypomnienie, jaką drogę musiał przejść szlachetnie urodzony chłopiec, by stać się rycerzem – wypowiedzi ustne dzieci.
- Głośne czytanie opowiadania "Mieszko" przez dzieci. (Dzieci czytają po kilka zdań.)
- Rozmowa na temat przeczytanego utworu:
- ustalenie, jakie są powinności rycerza;
- określenie, jakimi cechami powinien odznaczać się rycerz;
- ustalenie rozbieżności pomiędzy oczekiwaniami bohatera czytanki, a faktycznymi obowiązkami rycerza;
- Wyszukiwanie w tekście fragmentu, w którym ojciec chłopca wyjaśnia mu, co jest "pierwszą powinnością rycerza" i przepisanie znalezionego fragmentu do zeszytu.
- Wyjaśnienie zgromadzonych na tablicy przymiotników – cech człowieka i wybieranie takich, którymi powinien odznaczać się prawdziwy rycerz. - mądry, wesoły, uczynny, piękny, wielkoduszny, prawdomówny, waleczny, surowy, stanowczy, silny, oszczędny itp.;
- Swobodne wypowiedzi na temat postawy rycerskiej w życiu.
- Podział dzieci na rody rycerskie – dzieci losują herby i łączą się w grupy z takim samym symbolem.
- Przygotowanie do pasowania na rycerza – zadania turniejowe w grupach. Dzieci w grupach otrzymują zadania do wykonania i po każdej "zdobytej sprawności" zapisujemy na planszy przypiętej do tablicy punktację drużyn.
Zad.1 - Uzupełnianie luk w wyrazach z trudnościami ortograficznymi i sprawdzanie ich pisowni w słowniku ortograficznym (sprawność: czujność i samodzielność). Zad.2 - Celowanie do tarczy rzepową piłeczką (sprawność: celność). Zad.3 - Rozwiązywanie wylosowanych zadań tekstowych i prezentowanie wyników oraz sposobu rozwiązania (sprawność: mądrość). Zad.4 - Sztafeta z piłeczką pingpongową na łyżce (sprawność: zwinność). Zad.5 - Konkurs na najpiękniejszy ukłon (sprawność: obycie i dobre maniery). Zad.6 – Gra matematyczna "Kto pierwszy do celu?" – gra polega na przesuwaniu się spinaczami wzdłuż centymetra krawieckiego. Uczestnicy rzucają dwiema kostkami i mnożą liczby wyrzuconych oczek. Można przesunąć się o iloczyn, jeśli podany wynik jest poprawny. (sprawność: strategiczne myślenie);
- Przyznanie specjalnych punktów za zgodną współpracę oraz pomaganie kolegom w czasie wykonywania zadań turniejowych.
- Uroczyste pasowanie na rycerzy i "damy dworu". Nauczyciel w przebraniu króla pasuje mieczem dzieci i wręcza im słodkie upominki.
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|